Syddansk Erhvervsskoles pædagogiske og didaktiske grundlag

Syddansk Erhvervsskole har som mål, at eleven opnår faglig stolthed, engagement og mestring, uanset om eleven tager en uddannelse på EUD, EUX eller HTX. Syddansk Erhvervsskole har en vigtig rolle som bindeled mellem grundskole, ungdomsuddannelse, de videregående uddannelsesinstitutioner og i sidste ende virksomhederne og arbejdsmarkedet.

Vi betragter nysgerrighed, forsøg og fejl som en naturlig og værdifuld del af læringsprocessen. Vi opfordrer både elever og medarbejdere til at turde eksperimentere og afprøve nye veje, for det er gennem udfordringer og refleksion over fejl, at den mest effektive læreproces sker.

Vores ambition er at være landskendt for uddannelser af høj kvalitet, som udfolder den enkeltes fulde potentiale både i forhold til læring og trivsel, og her ser vi professionelle læringsfællesskaber (PLF) som en af grundpillerne.

Vi definerer PLF som en inkluderende gruppe undervisere, der motiveres af en fælles læringsvision, hvor de støtter hinanden og i samarbejde finder måder til at forandre egen og fælles praksis gennem systematisk opsamling, undersøgelse og vurdering af data. Derfor bygger vores forståelse af PLF på at læring sker som en vekselvirkning mellem refleksioner over praksis og aktioner i praksis. (Albrechtsen (2013), Dafour & Marzano (2015), Hargreaves & Fullan (2016))

Derfor ønsker vi til stadighed at arbejde med følgende spørgsmål:

  • Hvad skal vores elever lære?
  • Hvordan sikrer vi, at elever opnår den tilsigtede læring?
  • Hvad gør vi, hvis de ikke lærer det?
  • Hvordan differentierer vi undervisningen?

Vi skal altid stille os selv disse fire spørgsmål, fordi vi ønsker at kvalificere skolens elever til gode jobs og videreuddannelse. Vi oplever, at vores elever efter endt uddannelse er af væsentlig betydning både nationalt og internationalt.

Formålet med det fælles pædagogisk, didaktisk grundlag er at skabe det fundament, som alle skolens undervisningsaktiviteter bygger på. Dette grundlag sikrer, at elever, lærere og øvrige medarbejdere på Syddansk Erhvervsskole får en tydelig forståelse af skolens pædagogiske retning og didaktiske prioriteringer.

For eleven

På Syddansk Erhvervsskole ønsker vi at skabe de bedste læringsvilkår for eleven. Vi prioriterer elevernes faglige, personlige og sociale trivsel højt og derfor arbejder vi med relationer på alle områder, fordi det skaber de bedste muligheder for, at eleven lykkes med sin uddannelse.

Derfor vil vi kontinuerligt:

  • Møde hinanden med tillid og respekt
  • Møde hinanden med en anerkendende tilgang i såvel introduktion, undervisning samt evaluering
  • Have gensidigt fokus på fællesskabende aktiviteter og klassemiljøet
  • Sammen systematisk arbejde med feedback og evaluering af kompetencer/læringsudbytte

Vi arbejder sammen med vores elever om en forståelse af værdierne i det fælles rum, og tør vi stille/ opstille krav om en positiv og dannet opførsel.

Alle elever skal have de bedst mulige læringsvilkår, og derfor er udgangspunktet for al pædagogik og didaktik den enkelte elev og dennes styrker. Her ser vi professionelle læringsfælleskaber som en metode til at skabe struktur på undervisningen, samtidig med at der differentieres på indhold og metode.

I professionelle læringsfællesskaber indgår læringsloops, som en metode til at kvalitetssikre og iterere undervisningen, som et redskab til at skabe bevidsthed om læringsprogression samt studie- og erhvervskompetence hos eleven. I løbet af deres uddannelse hos os udvikler eleverne nysgerrighed inden for deres fag eller faglige område og skaber deres egne faglige identitet.

Undersøgelsesbaseret og praksisnær undervisning

På alle vores uddannelser skal elevernes skolegang give mening og være praksisnær i forhold til den hverdag de møder efter endt ungdomsuddannelse – både i teorilokalerne, værksteder, laboratorier og andre faglige miljøer. Derfor arbejder eleverne ofte undersøgende med opgaver, cases og projekter fra praksis for at løse en konkret udfordring fra hypotese/udfordring til diskussion eller produkt på alle vores uddannelser.

Lokale undervisningsplaner og studieplaner danner rammerne for udvikling og planlægning af den undersøgelsesbaserede og praksisnære undervisning, hvor vi ser nysgerrighed som forudsætning for læring.

Styrket transfer, differentiering og evaluering

Relationsarbejdet er af største vigtighed, hvis vi skal lykkes med at skabe transfer mellem det lærte på skolen og elevernes læreplads eller videreuddannelse. Relationen mellem elev, skole og virksomhed/ekstern partner gør, at undervisningen forekommer både anvendelig og relevant for eleven. Læreren har det didaktiske ansvar for at anvende relevant og praksisnært indhold, cases forsøg osv. mens eleven har ansvaret for at deltage aktivt.

For at sikre den aktive deltagelse arbejder vi kontinuerligt med at skabe forskellige veje til læring bl.a. gennem differentiering, men når vores elever har særlige udfordringer, som kan understøttes med en specialpædagogisk indsats, så er det vores opgave at understøtte eleverne på en måde, så de kan indgå i skolens faglige fællesskaber.

Vi ønsker at bygge bro mellem skole, samarbejdspartnere og virksomheder, og derfor arbejder vi systematisk med fokus på sammenhængen mellem aktiviteter i skolen og aktiviteter i virksomheden. På alle vores uddannelser EUD, EUX og HTX er det væsentligt at arbejde med at kunne overføre viden fra en kontekst til en anden. Derfor arbejder vi med transfer, der sker, når eleven ved, hvad han eller hun skal gøre for at opnå større viden, færdigheder og kompetencer inden for et specifikt område. Dette gør, at vi knytter undervisningen til den enkelte elevs praksis og den uddannelse, eleven går på.

Anvendelse af teknologi og it, når det giver mening og merværdi

Digitale teknologier anvendes, når de skaber mening og merværdi for elevernes læring. Dette medfører, at undervisningen skal rammesættes, så den giver alle elever kompetencer til aktiv deltagelse i en øget digitaliseret verden. Digitale teknologier skal anvendes til at styrke elevernes læring samt fremme evnen til at løse relevante arbejdsopgaver og projekter.

Syddansk Erhvervsskole anvender Learn som læringsplatform i alle vores afdelinger, og digitale teknologier er en naturlig del af planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Digitale teknologier betyder ændrede læringsmiljøer og undervisningsformer, og derfor har vi fokus på, at vores undervisere kontinuerligt opkvalificeres. Når øvrige digitale teknologier vælges og inddrages sker det ud fra det professionelle læringsfællesskabs refleksion over det pædagogiske og didaktiske formål.

På Syddansk Erhvervsskole kan AI være et redskab, der kan styrke både undervisere og elevers læring. AI-teknologier kan anvendes til at personalisere undervisningen, identificere læringsbehov og tilbyde

skræddersyet feedback, hvilket kan forbedre elevernes forståelse og engagement. For undervisere kan AI hjælpe med at analysere data, planlægge lektioner og udvikle innovative undervisningsmetoder.

AI kan ikke erstatte elevernes egen indsats og kritiske tænkning. Derfor er det vigtigt, at AI anvendes som et supplement til den traditionelle undervisning og ikke som en erstatning for elevernes aktive deltagelse og problemløsning.

Ved at integrere digitale teknologier i undervisningen på en ansvarlig og meningsfuld måde, kan vi skabe et læringsmiljø, hvor teknologi understøtter og beriger elevernes uddannelse.

Engagerede, kompetente og autentiske undervisere

Alle ansatte forventes at arbejde med en motiverende og understøttende tilgang til elevens læring. Vi ser relationer og trivsel som afgørende faktorer for elevens læring, og derfor er kompetente og engagerede lærere centrale for elevernes høje faglighed og engagement.

Derfor forventer vi af vores lærere, at:

  • De samarbejder på tværs fx i faggrupper og teams om elevens uddannelsesforløb
  • De anvender digitale løsninger, når det giver mening og merværdi
  • De differentierer og varierer deres undervisning både teoretisk og praktisk
  • De arbejder med relationer, klasserumsledelse, struktur samt formativ og summativ feedback
  • De ser sig selv som en del af en lærende organisation

Grøn omstilling på Syddansk Erhvervsskole

På Syddansk Erhvervsskole anerkender vi vigtigheden af grøn omstilling og bæredygtighed som centrale elementer i fremtidens uddannelser og arbejdsmarked. Vi arbejder målrettet efter at uddanne elever, der ikke kun er fagligt dygtige, men også bevidste om deres faggruppes påvirkning på miljøet. Derfor arbejder vi på tværs af Syddansk Erhvervsskole med de 9 planetære grænser.

Vi integrerer grøn omstilling i vores uddannelser for at give eleverne viden om og praktisk erfaring med grønne innovative løsninger, samt kendskab til økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.

Uanset om det handler om teknologisk udvikling, videnskabelig analyse eller håndværksmæssige løsninger, så integrerer vi viden om grøn omstilling miljøbelastning, energiforbrug og bæredygtige tilgange til praktiske problemer i alle vores uddannelser. Vi vil ruste vores elever til at møde de miljømæssige udfordringer, som fremtiden bringer. Derfor stræber vi efter, at vores elever efter endt uddannelse kan arbejde kompetent med bæredygtige teknologier og metoder, som kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid indenfor deres respektive fagområder.

For virksomheder og samarbejdspartnere

På EUD- og EUX-uddannelserne har vi et systematisk fokus på sammenhængen mellem aktiviteter i skolen og aktiviteter i virksomheden, fordi vi ønsker at skabe en naturlig vekselvirkning mellem skole og virksomhed. Den tætte kobling af teori og praksis sikrer, at vores elever opnår en høj faglighed.

Derfor arbejder vi målrettet på at:

  • Der etableres relationer og samarbejde mellem undervisere og virksomheder
  • Eleverne og vi får besøg af virksomheder, og vi besøger også virksomheder med henblik på at fremme elevernes forståelse af, hvordan det lærte på skolen kan bruges i virksomheden og omvendt
  • Trækker elevernes erfaringer fra virksomhederne med ind i undervisningen for at fremme elevernes forståelse af teorien på baggrund af deres praktiske erfaringer

Sammen om elevernes læring

Dette fælles pædagogisk-didaktiske grundlag er ikke tænkt som en statisk manual, men som en dynamisk ramme, som vi kontinuerligt udvikler i fællesskab. Det forpligter os som undervisere, ledere og øvrige ansatte på Syddansk Erhvervsskole til at arbejde målrettet og refleksivt med elevernes læring, trivsel og faglige dannelse.

Vi står midt i en tid præget af teknologisk udvikling, samfundsmæssige forandringer og stigende krav til både faglighed og samarbejdsevne. Derfor er det afgørende, at vi som skole fastholder vores pædagogiske kompas og samtidig har mod til at afprøve nye veje og udvikle vores praksis.

Når vi omsætter dette grundlag i hverdagen – i undervisningen, i teamsamarbejdet, i dialogen med elever, virksomheder og videregående uddannelser – sikrer vi, at Syddansk Erhvervsskole også i fremtiden forbliver et sted, hvor kvalitet, mening og fællesskab går hånd i hånd.