Strategi for fastholdelse på Syddansk Erhvervsskole
Formål
Syddansk Erhvervsskole, Odense tekniske gymnasium og Vejle tekniske gymnasium arbejder systematisk med fastholdelse på EUD, EUX og HTX ved at skabe en helhedsorienteret, inkluderende skolekultur, med tidlig opsporing af udfordringer og differentierede indsatser, så flest mulige elever gennemfører deres uddannelse inden for lovgivningens rammer. Målet er at skabe trivsel, styrke fællesskab samt sikre progression for alle elever, så flest muligt gennemfører deres uddannelse. Syddansk Erhvervsskole ønsker at styrke fastholdelsen på tværs af EUD, EUX og HTX.
Forventet effekt
- Færre elever forlader skolen uden at færdiggøre deres uddannelse
- Øget trivsel og stærkere faglige resultater
- Bedre sammenhæng mellem elevens indsats, skolens undervisning og stø
1. Overgangen til ungdomsuddannelse
1. Overgangen til ungdomsuddannelse
- Tæt samarbejde med grundskoler og UU-vejledere.
- Brobygningsforløb, introduktionskurser og forventningsafstemning med elever og forældre.
- Fokus på studieteknik og studievaner i starten af uddannelsen (“Lær at lære”-forløb).
2. Faglig motivation og praksisnærhed
2. Faglig motivation og praksisnærhed
- Differentieret og varierende undervisningsformer, inkl. projekt- og casebaseret undervisning, hvor teori kobles til autentiske problemstillinger
- Tværfaglighed, lektiecaféer og mentorordninger
- Trivsel i faglige læringsfællesskaber
- SPS og turbokurser
3. Skole- og klasserumskultur
3. Skole- og klasserumskultur
- Fokus på trivsel, fællesskab og inklusion gennem introforløb, tutorer og sociale arrangementer
- Lærerne etablerer og vedligeholder klasserumskulturen i dialog med eleverne
- Elevinddragelse via elevråd, trivselsudvalg og workshops om samarbejde og kommunikation
- Klare regler for alle typer fravær kombineret med samtaler, vejledning og evt. sanktioner
- Lærere, ledere og vejledere arbejder i professionelle læringsfællesskaber, så der kontinuerligt er flere vinkler på eleverne og holdet som helhed
4. Tidlig opsporing og opfølgning
4. Tidlig opsporing og opfølgning
- Systematisk fraværsregistrering og hurtig opfølgning gennem samtaler, advarsler og støtteforanstaltninger
- Brug af fravær og andre forsømmelser som indikatorer på frafaldsrisiko
- Tværfagligt samarbejde mellem lærere, studievejledere og ledelse om elever i risiko
- Mikromålinger som værktøj til tidlig sporing af tendenser inden for personlig, social og faglig trivsel
- Der er kontinuerlig opfølgning på fravær, forsømmelser og mistrivsel gennem studievejledere, der også initierer påtaler i samarbejde med ledelsen
5. Individuel og social støtte
5. Individuel og social støtte
- Fokus på elever med særlige behov, herunder ordblindhed, psykiske vanskeligheder eller sociale udfordringer gennem studievejledere og SPS
- Løbende samtaler om trivsel, faglig udvikling og karriereperspektiver, dette kan være med studievejleder, kontakt/klasselærer eller støttegivere