Malerelever i samarbejde med Brandts

Noget af det vigtigste i malerfaget er at finde inspiration og kunne begrunde farvevalg og motiv. Med dette projekt på Brandts ville maleruddannelsens lærere vise eleverne, at faget er meget andet end at male hvide vægge.
10/1 2017 - susanne

Elevernes kreative evner inden for malerfaget er i denne opgave blevet udfordret og resultatet har bl.a. ført til fortolkninger af eventyrslotte, Alice i Eventyrland, Tornerose, Løvernes Konge og Micky Mouse.

Det tætte og inspirerende samarbejde med Kunstmuseet Brandts har varet halvandet år, hvor eleverne har taget udgangspunkt i deres nuværende udstilling ”Disney-kunsten at fortælle”. Her har eleverne fået undervisning i bl.a. farvelære og den mere teoretiske del, der ligger bag. Den praktiske del er fortsat på skolen i forlængelse af deres tre besøg på Brandts. Den afsluttende opgave for GF2 lød på en vægdekoration og farvesætning til en fiktiv Café på Brandts ud fra alt, hvad de har lært om maleteknikker, malematerialer, arbejde med farvelære, farveplanlægning, arbejdsmiljø og dekoration.



Herover viser den 18-årige Laura Norgaard sit værk ”en påfugl” frem. Hun er en ambitiøs elev og har haft succes med at disponere sin tid rigtigt, så hun havde tid til tre ekstra opgaver foruden hendes vægdekoration. Uden at være stræber forventer hun at få en god karakter til den afsluttende del af hendes grundforløb 2. Nervøsiteten er udeblevet selv om hun står over for eksamen. Hun er i stedet både glad og lettet over sit færdige resultat. Hun har fået meget støtte fra sin læreplads Kirkeløkke, der har hjulpet hende med valg af remedier og svaret på spørgsmål undervejs. Laura er ikke mest motiveret for skoleperioderne, for hun kan nemlig bedst lide at gå på arbejde, men projektet her har fanget hendes interesse.

Her ses de andre fine produkter af elevernes fortolkning af Disney-universet.