Jeg kunne ikke forestille mig uddannelsen uden læreplads

Jeg synes, at uddannelsen er utroligt godt skruet sammen, og det er rart at komme ud og være praktisk og samtidig lære noget
20/2 2018 - sobn

Jeg hedder Patrick og jeg er i gang med uddannelsen som personvognsmekaniker. Jeg har læreplads hos Vejle Biler og jeg søgte ca. 10 steder og var også i en skolepraktik, inden jeg kom til Vejle Biler. 

Hvordan får man det bedste ud af at være i lære?

Dét, som mange kommer til, er, at de gerne vil vise, at de er dygtige, og at de allerede kan en masse, når de begynder på en læreplads. Jeg synes, det er vigtigst, at man spørger om en masse ting. Jeg spurgte selv om noget hele tiden. Man skal få spurgt en hel masse, for det er dér, at man lærer noget. Mange er bange for at spørge om noget, når de kommer ud. Specielt fordi de synes, spørgsmålene er åndsvage, så spørger de ikke, fordi de føler, at de ikke ved noget omkring det, de laver. Det er vigtigt at være nysgerrig, man er der jo for at lære, så de forventer ikke, at man ved så meget.

 

Hvad er dine gode råd til andre, når de skal finde en læreplads?   

  • Aflevér din ansøgning til chefen. Er han eller hun der ikke, så find ud af, hvornår personen er tilbage.
  • Sørg for at komme ud og snakke med nogle firmaer, og hvis du ikke har fået et klart svar, så kontakt dem igen

    Mange steder har så travlt, at ansøgningen hurtigt kan komme i glemmebogen, sådan er det i hvert fald her, hvor jeg er i lære. Så sørg for at følg op på dine ansøgninger. Det vigtigste er ikke at få afleveret mange ansøgninger, men aflevér lidt færre og følg op på dem. Så ved stederne også, at man vil det.
  • Når du får en læreplads, er det en god idé at se det hele an og finde ud af, om det er stedet for en, når man har sin prøveperiode


Har du ikke fået en læreplads og kommer i skolepraktik, ligesom jeg gjorde. Så spørg, om du må få fri i en uge, så du kan komme ud og aflevere ansøgninger. Det gjorde jeg, fordi jeg var ikke interesseret i at forblive i skolepraktik, men ville gerne i lære, og det gav pote.

 

Hvordan har lærepladsen udviklet dine praktiske færdigheder og dig personligt?

Jeg har udviklet mine praktiske færdigheder helt utroligt meget på min læreplads, og de er også grunden til, at jeg kom med til DM. Jeg har også lært en hel masse på skolen, fordi de har nogle gode lærere. Men på en læreplads lærer du ikke kun om dit fag, men også dét at være og arbejde i en virksomhed.

Personligt har jeg lært at få ansvar. Som ung tænker man ikke altid over konsekvenserne af tingene, men det jeg lært. Hvis jeg laver en fatal fejl på en bil, kan det jo gå ud over en hel familie. Det er ikke kun på min læreplads, men det er også privat. Jeg er også blevet meget mere åben. Jeg har faktisk ændret mig på mange punkter, efter jeg er begyndt på min læreplads, og det er kun på den gode måde.

 

Har dit syn på uddannelsen ændret sig nu, hvor du er kommet i lære?

Jeg synes, at uddannelsen er utroligt godt skruet sammen, og det er rart at komme ud og være praktisk og samtidig lære noget. Jeg kunne slet ikke forestille mig, hvordan det vil være at bruge så meget tid på skole og først komme ud i den rigtige verden, efter man er færdig. For mig giver det god mening, at en uddannelse også forbereder en til arbejdsmarkedet. Det er i hvert fald en fordel for mig, at jeg har prøvet, hvordan det er at være ude på et værksted, inden jeg bliver færdigudlært.

 

Hvad har overrasket dig ved at være i lære?

Jeg blev overrasket over, at de store værksteder også kunne være en god læreplads. Jeg havde fået af vide, at det var bedre lokalt. Man skal ikke altid lytte til, hvad andre siger, for det er ikke sikkert, at det er rigtigt.

 

Hvad har været den fedeste oplevelse på lærepladsen?

Det var faktisk den første og eneste gang, hvor jeg kom for sent, og min mester havde dagen inden givet mig en opgave, som skulle være færdig til et bestemt tidspunkt næste dag. Jeg skyndte mig hen til min læreplads og koncentrerede mig meget om at få opgaven gjort færdig, og jeg blev endda færdig før tid. Det var selvfølgelig fedt, at jeg kunne klareopgaven så hurtigt, men også det at min mester stolede på mig, og ikke gav opgaven til en anden, selvom jeg kom for sent.